Jaki rower kupić?

Każdy rowerzysta staje co jakiś czas przed tym pytaniem.  Poniżej prezentuję podejście turystyczno-pragmatyczne.

Tani czy drogi?

Lepiej jeździć na słabym rowerze po super terenach niż odwrotnie.

Oczywiście najlepiej jeździć na super rowerze po super terenach, ale czasami jesteśmy ograniczeni budżetem i musimy wybierać. Poza tym kupujmy rower, na jaki nas stać, nie tylko materialnie ale i mentalnie. Jeśli kupisz rower i potem cały czas będziesz myślał, czy na pewno jest bezpieczny i czy mi go nikt nie ukradnie to…. lepiej pomyśl o tańszym modelu.

Rower ma być dla Ciebie, nie Ty dla roweru

Jeśli cierpisz z powodu każdej rysy, każdego obtarcia na ramie, nie możesz go oprzeć o ogrodzenie „bo się zarysuje” to już są sygnały niepokojące, że prawdopodobnie masz za drogi model i tracisz część luzu i wakacyjnego relaksu na rzeczy mało istotne.

Poza tym w trakcie wypraw rowerowych rower czasami jest przechowywany w nie do końca zamkniętych i nie do końca strzeżonych miejscach…. Pomyśl o tych aspektach PRZED zakupem roweru.

Duże znaczenie ma też Twoja intensywność jazdy, oczywiście im większa, tym bardziej niezawodny a tym samym droższy rower powinieneś wybrać.

Odradzam modele marketowe w cenie poniżej 1000 zł

Przy rocznym przebiegu na poziomie do 1000 kilometrów powinieneś celować w budżet na poziomie od 1500 zł w górę.

Przy moim poziomie rocznego przebiegu na poziomie 8-10 tys km. rower za 3-5 tys zł jest wystarczający

Oferta cenowa od góry jest praktycznie nieograniczona

Jaki typ roweru kupić?

Tutaj gama możliwości jest duża i cały czas rośnie …. pojawiają się coraz to nowe segmenty rowerowego biznesu.

Na potrzeby wypraw rowerowych organizowanych przez Via Verde najbardziej odpowiedni jest rower trekingowy lub crossowy (zubożona wersja trekinga). Warto pomyśleć o zmianie opon na szersze, powiedzmy 1,75″ (44mm) albo 1,9″ (47mm), o niezbyt agresywnym bieżniku, najlepiej antyprzebiciowe – są co prawda cięższe, ale w turystyce ważniejsza niż szybkość jest niezawodność. Równie dobrze swoje zadanie spełni rower MTB, gravel lub nawet rower miejski (na większości imprez), jeśli taki rower Tobie pasuje. Przy niektórych wyprawach sugerujemy, jaki rower jest dla tej wyprawy najbardziej odpowiedni.

Osobiście jeżdżę od lat na rowerach górskich z węższymi oponami – dla mnie jest to konfiguracja najbardziej wygodna – pasuje mi geometria roweru górskiego. Do tego dodaję bagażnik, błotniki, lampki, uchwyt na GPS, dzwonek, lusterko, stopkę i co mi jest jeszcze potrzebne.

Dla celów turystycznych odradzam ramy z włókna węglowego – są delikatne i nie możesz zamontować dodatkowych akcesoriów typu bagażnik czy błotniki.

Rower jakiej marki?

Marka ma znaczenie na tyle, na ile rower danej marki Ci się podoba oraz czy w okolicy masz serwis rowerowy. Nie kupujmy jakichś egzotycznych marek – sprawdźmy, czy w najbliższej okolicy jest serwis. Ryzykowny jest też zakup tak zwanych „wynalazków”, czyli nowinek technicznych. Z serwisem takich rzeczy w trakcie wyprawy w Ornecie, Morągu albo Tykocinie może być poważny problem.

Każdy rower wymaga serwisowania.

Niezależnie od marki i ceny roweru każdy rower wymaga serwisowania. Im większa cena zakupu roweru tym serwis będzie droższy. Przeznaczaj corocznie pewną kwotę na przeglądy i serwisowanie roweru. Minimum to jeden przegląd serwisowy roweru przed sezonem.