Alpe Adria 1

Austria, Włochy

2

wyjazd: 2025/06/28

powrót: 2025/07/06

cena: 4690 zł

transport: pociąg/samolot

kondycja:

wolne miejsca: Brak miejsc

O wyprawie

Przez Alpy na rowerze przejechać chce każdy. Szlak Alpe Adria umożliwia to osobom ze średnią kondycją i możliwościami fizycznymi.  To jest ten moment kiedy możesz zjeść ciastko i mieć ciastko – jechać rowerem swoim tempem i kondycją pośród niezwykłych, górskich krajobrazów. Zapraszamy w Alpy.

Szlak rowerowy Alpe Adria przebiega od Salzburga w Austrii do Grado we Włoszech nad Adriatykiem. Pokonamy całą trasę, jednak ten wyjazd jest o dzień dłuższy niż standardowe nasze wycieczki – wyjazd pociągiem w piątek wieczorem, powrót samolotem w niedzielę wieczorem, 7 dni rowerowych.

Wyjazd czerwcowy ma zmienioną trasę z powodu remontu tunelu kolejowego między Bockstein a Mallnitz.

Dystans na rowerze: ok. 500 km; Nawierzchnia: droga asfaltowa/droga szutrowa lub leśna: 90%/10%

Pilot wycieczki: Dariusz, email: biuro@viaverde.com.pl

Koncepcja naszego wyjazdu:

  • Zakłada codzienne przemieszczanie się na rowerach na odcinkach rzędu ok. 60 km w asyście busa technicznego, który w razie awarii, przemęczenia etc. służy pomocą. Samochód techniczny wiezie również nasze bagaże – podróżujemy na rowerach wyłącznie z podręcznym bagażem dziennym umieszczonym w zależności od preferencji: w sakwie, torebce lub koszyku na kierownicy, małym plecaku itp.
  • Czas dziennej wycieczki to zazwyczaj od 9.00 do 18.00. Na jazdę na rowerze przeznaczone jest ok 50% z tych 9 godzin. Pozostałe to czas zwiedzania, odpoczynku, relaksu w ładnych miejscach, ewentualnej kąpieli w jeziorze, posiłki.
  • Nie zawsze jest możliwość zjedzenia lunchu w trakcie dnia w barze lub restauracji – czasami muszą wystarczyć zakupy sklepowe i posiłek na polanie/łące.

Co warto jeszcze wiedzieć? <<kliknij tutaj>>

Warunki

Cena wycieczki obejmuje:

  • noclegi w pensjonatach B&B lub hotelach w pokojach 2-4-osobowych.
  • śniadania
  • opiekę przewodnika
  • asystę busa przez cały czas trwania wycieczki
  • przewóz rowerów z Polski
  • przewóz bagaży na trasie
  • ubezpieczenie KL, NNW i OC

Cena wycieczki NIE obejmuje:

  • biletów lotniczych i kolejowych
  • posiłków w trakcie dnia i wieczorem (min. 40 EURO dziennie)
  • biletów wstępu do muzeów  i kosztów dodatkowych atrakcji
  • dodatkowego ubezpieczenia KIT Bezpieczne Rezerwacje

Atrakcje

  • Alpe Adria
  • Salzburg
  • Eisrisenwelt
  • Gmund
  • Millstatter Zee
  • Venzone
  • Palmanova
  • Grado

Program podróży

Tam (piątek wieczór) przejazd koleją (sypialny) na trasie: Warszawa piątek, 20.00 –> Salzburg  sobota, 8.30  (bilety dostępne 60 dni przed wyjazdem)

Powrót (niedziela) Wenecja-Treviso 13.20 —> 15:05 (Ryanair) Warszawa Modlin

Dzień 1  Zwiedzanie Salzburga, etap do Werfen 50 km, 500 hm

Wysiadamy z pociągu, śniadanie w okolicach dworca kolejowego. Rozpakowujemy rowery. Zwiedzanie Salzburga rowerami.  Lunch w Salzburgu, następnie ruszamy w trasę Alpe Adria. Pierwsze kilometry płasko i przyjemnie wzdłuż rzeki Salzach.

Dzień 2  Werfen – Flachau 35 km, 470 hm (jaskinia lodowa dodatkowo 6 km  500 hm)

Dzień zaczynamy od zwiedzania jaskini lodowej Eisrisenwelt.  Następnie wracamy na główny szlak Alpe Adria. Jeśli czas pozwoli, zwiedzimy po drodze wąwóz Lichtensteinklamm (wycieczka piesza). Nocleg we Flachau

Dzień 3   Unterweisburg –  Millstatter See  70 km; 1040 hm, wersja skrócona 45 km, 250 hm

Po śniadaniu dystans Flachau – Unterweisburg (oraz tunel na tej drodze) pokonujemy busem (ok 40 km, 30 minut jazdy). Etam rowerowy zaczyna płaski odcinek kilku kilometrów doliną rzeki Mur, Zobaczymy położony na skale zamek Moosham w pobliżu miejscowości Untenberg. Następnie największy podjazd na całej trasie – wjazd na przełęcz Schonfeldsattel – 1750 mnpm. Od tego momentu generalnie 45 km w dół. Obejrzymy miasto Gmund zwane miastem artystów z jego średniowieczną starówką, klimatem oraz średniowiecznym zamkiem. W okolicach miejscowości Innerkrems będziemy przejeżdżać przez obszar zgoła odmienny w Alpach – zaokrąglonych trawiastych wzgórz objętych Parkiem Biosfery Nockberge.

Dzisiaj śpimy nad jednym z najbardziej znanych jezior Karyntii – Millstatter Zee.

Dzień 4  Millstatter Zee – Villach 50 km; 570 hm

Jedziemy południową stroną jeziora wygodną terenową ścieżką rowerową. Możliwa kąpiel w jeziorze. Teraz czeka nas jedyny istotny podjazd tego dnia – ok 250 hm, następnie zjazd w dolinę Drawy. Kontynuujemy rowerową wycieczkę wzdłuż rzeki Drawa aż do Villach. To miejsce naszego noclegu.

Dzień 5  Villach – Tarvisio  40 km; 600 hm

Warto z rana wybrać się na starówkę, zwiedzić kościół św Jakuba i obejrzeć panoramę miasta i okolic z wieży w kościele. Ostatni dzień istotnych podjazdów, chociaż etap kilometrowo znacznie krótszy. Wjeżdżamy do Włoch – na szlak rowerowy położony w miejscu byłej linii kolejowej. Dziś i jutro będą nam towarzyszyć niezliczone wiadukty i tunele oraz spektakularne widoki dzikich Alp.

Dzień 6 Tarvisio – Gemona del Friuli  70 km

Dzisiaj wisienka na torcie – głównie w dół – wiaduktami i tunelami – prawdopodobnie najpiękniejsza w Europie ścieżka rowerowa w niesamowitej scenerii – od wschodu podziwiamy Alpy Julijskie, od zachodu – Alpy Karnickie. Pod koniec dnia teren nagle wypłaszcza się – wjeżdżamy na Nizinę Padańską. Jeszcze dzisiaj zwiedzimy Venzone – W 2017 Venzone zostało uznane za najpiękniejsze miasteczko we Włoszech, w konkursie telewizji RAI.

Średniowieczne Venzone, doszczętnie zniszczone w rezultacie wstrząsów sejsmicznych w 1976 roku, zostało całkowicie odbudowane przy pomocy metody o nazwie anastyloza, czyli rekonstrukcji przy wykorzystaniu zachowanych oryginalnych fragmentów. Budynki wzniesiono na nowo z tych samych kamieni. W ten sposób odtworzono katedrę z XIV wieku, w której pochowany jest między innymi książę Bolesław bytomski, ostatni z linii Piastów bytomskich. Miasteczko stało się w całych Włoszech wzorem odbudowy po kataklizmie.

2 km przed Venzone przejedziemy przez Portis Vecchifantasma – miasto widmo zniszczone podczas trzęsienia ziemi w 1976 roku i pozostawione bez ludzkiej interwencji.

Dzień 7 Gemona del Friuli – Cervignano del Friuli 60 km

Dziś i jutro to etapy płaskie w raczej gorącym klimacie.

Zwiedzimy starówkę Udine. Udine jest jednym z najbogatszych miast we Włoszech. Miasto plasuje się w ścisłej czołówce rankingu jakości życia we Włoszech.

Potem kolejna perełka – Palmanova – miasto idealne. Palmanova została zaprojektowana przez Vincenzo Scamozziego na zlecenie Wenecjan w XVI w. W centrum miasta znajduje się sześciokątny – heksagonalny, wyłożony istryjskim kamieniem plac – Piazza Grande, z którego wychodzą gwieździście ulice. Plac ma powierzchnię 30 000 m kw. i stanowi początek sześciu wychodzących z niego symetrycznych ulic. Całość została zaprojektowana w sposób perfekcyjny. Główne ulice miasta mają taką samą długość i szerokość. Na końcu ulic znajdują się bramy wjazdowe do miasta. Całość miasta otoczona jest murem i obwałowaniami w kształcie gwiazdy. Z powietrza miasto przypomina płatek śniegu!

Przez 200 lat miasto pozostawało pod panowaniem Republiki Weneckiej. Później wpadło w ręce Napoleona, który urzeczony pięknem Palmanova postanowił je dostosować do XIX-wiecznych standardów sztuki wojennej. Obecnie, ze względu na unikalną i kompletnie niezmienioną od setek lat formę, miasto znajduje się na liście UNESCO.

Na nocleg zajedziemy do małego, sympatycznego miasteczka – Cervignano del Friuli

Dzień 8  Cervignano del Friuli – Grado  30 km,

Dzisiaj krótki i płaski etap – da nam czas rozkoszować się kąpielą w Adriatyku na koniec naszych rowerowych zmagań, jak również zwiedzić Grado. Grado przez samych Włochów określane jest mianem „wyspy słońca” i najważniejszej plaży regionu. Mimo, że kilkanaście kilometrów dalej leżą tak znane w Europie: Lido di Jesolo, Caorle, Bibione i Lignano, to właśnie Grado z tej słynnej adriatyckiej piątki jest najbardziej prestiżowym i luksusowym kurortem północnych Włoch. Niezwykle urokliwe, tętniące życiem, wyjątkowo – jak na Włochy – zadbane, z przepiękną architekturą, a przy tym nowoczesne w detalach.

Dzień 9 – Powrót do Polski

Po śniadaniu jeszcze czas wolny – na zakupy lub kąpiel w morzu. Następnie powrót samolotem do Polski.

Mapa