Alpe Adria 2
Austria, Włochy
O wyprawie
Przez Alpy na rowerze przejechać chce każdy. Szlak Alpe Adria umożliwia to osobom ze średnią kondycją i możliwościami fizycznymi. To jest ten moment kiedy możesz zjeść ciastko i mieć ciastko – jechać rowerem swoim tempem i kondycją pośród niezwykłych, górskich krajobrazów. Zapraszamy w Alpy.
Oryginalny szlak rowerowy Alpe Adria liczy ok 400 km i przebiega od Salzburga w Austrii do Grado we Włoszech nad Adriatykiem. Modyfikujemy nieznacznie tę trasę i zaczynamy wycieczkę rowerową w Dorfgastein (ok setny kilometr Alpe Adria).
Dystans na rowerze: ok. 360 km; Nawierzchnia: droga asfaltowa/droga szutrowa lub leśna: 90%/10%
Pilot wycieczki: Mariusz, email: biuro@viaverde.com.pl
Koncepcja naszego wyjazdu:
Co warto jeszcze wiedzieć? <<kliknij tutaj>>
Warunki
Cena wycieczki obejmuje:
- noclegi w pensjonatach B&B lub hotelach w pokojach 2-4-osobowych.
- śniadania
- opiekę przewodnika
- asystę busa przez cały czas trwania wycieczki
- przewóz rowerów z Polski
- przewóz bagaży na trasie
- ubezpieczenie KL i NNW
Cena wycieczki NIE obejmuje:
- biletów lotniczych
- posiłków w trakcie dnia i wieczorem (min. 30 EURO dziennie)
- biletów wstępu do muzeów, biletów na promy i kosztów dodatkowych atrakcji
- ewentualnego wypożyczenia roweru – dodatkowy koszt 300 zł, roweru ze wspomaganiem elektrycznym – 800 zł
- dodatkowego ubezpieczenia KIT Bezpieczne Rezerwacje
Atrakcje
Program podróży
LOTY:
Tam (sobota) Warszawa Okęcie 9:55 —> 11:15 (Ryanair) Wiedeń
Powrót (sobota) Wenecja-Treviso16:55 —> 18:45 (Ryanair) Warszawa Modlin
Dzień 1 Przelot z Warszawy do Wiednia, dalej pociąg do Dorfgastein.
Dojazd po południu do Dorfgastein. Zakwaterowanie w hotelu i spotkanie informacyjne
Dzień 2 Dorfgastein – Millstatter See 65 km; 600 hm
Zaczynamy wycieczkę rowerową na wysokości ok 800 mnpm. Zwiedzamy Bad Gastein – miasteczko przylepione do skał w dzikich tutaj górach oraz podziwiamy wodospady rzeki Gasteiner Ache. Dojeżdżamy do stacji kolejowej Bockstein na wysokośc 1200mnpm. , skąd przeprawiamy się pociągiem przez najwyższe pasmo górskie Wysokich Taurów. Po drugiej stronie czeka nas łagodny wielokilometrowy zjazd w dolinę rzeki Drawy. Jesteśmy w Karyntii – najbardziej słonecznej krainie Austrii słynącej z gór i jezior. Dzisiaj śpimy nad jednym z najbardziej znanych jezior Karyntii – Millstatter Zee.
Dzień 3 Millstatter Zee – Villach 70 km (50 km); 400 hm
Chętni objeżdżąją rowerem jezioro wokół. Wszyscy razem kontynuujemy rowerową wycieczkę wzdłuż rzeki Drawa aż do Villach. To miejsce naszego noclegu. Po rowerze warto się wybrać na starówkę, zwiedzić kościół św Jakuba i obejrzeć panoramę miasta i okolic z wieży w kościele
Dzień 4 Villach – Tarvisio 40 km; 600 hm
Ostatni dzień istotnych podjazdów, chociaż etap kilometrowo znacznie krótszy. Wjeżdżamy do Włoch – na szlak rowerowy położony w miejscu byłej linii kolejowej. Dziś i jutro będą nam towarzyszyć niezliczone wiadukty i tunele oraz spektakularne widoki dzikich Alp.
Dzień 5 Tarvisio – Gemona del Friuli 70 km
Dzisiaj wisienka na torcie – głównie w dół – wiaduktami i tunelami – prawdopodobnie najpiękniejsza w Europie ścieżka rowerowa w niesamowitej scenerii – od wschodu podziwiamy Alpy Julijskie, od zachodu – Alpy Karnickie. Pod koniec dnia teren nagle wypłaszcza się – wjeżdżamy na Nizinę Padańską. Jeszcze dzisiaj zwiedzimy Venzone – W 2017 Venzone zostało uznane za najpiękniejsze miasteczko we Włoszech, w konkursie telewizji RAI.
Średniowieczne Venzone, doszczętnie zniszczone w rezultacie wstrząsów sejsmicznych w 1976 roku, zostało całkowicie odbudowane przy pomocy metody o nazwie anastyloza, czyli rekonstrukcji przy wykorzystaniu zachowanych oryginalnych fragmentów. Budynki wzniesiono na nowo z tych samych kamieni. W ten sposób odtworzono katedrę z XIV wieku, w której pochowany jest między innymi książę Bolesław bytomski, ostatni z linii Piastów bytomskich. Miasteczko stało się w całych Włoszech wzorem odbudowy po kataklizmie.
Dzień 6 Gemona del Friuli – Cervignano del Friuli 60 km
Dziś i jutro to etapy płaskie w raczej gorącym klimacie.
Zwiedzimy starówkę Udine. Udine jest jednym z najbogatszych miast we Włoszech. Miasto plasuje się w ścisłej czołówce rankingu jakości życia we Włoszech.
Potem kolejna perełka – Palmanova – miasto idealne. Palmanova została zaprojektowana przez Vincenzo Scamozziego na zlecenie Wenecjan w XVI w. W centrum miasta znajduje się sześciokątny – heksagonalny, wyłożony istryjskim kamieniem plac – Piazza Grande, z którego wychodzą gwieździście ulice. Plac ma powierzchnię 30 000 m kw. i stanowi początek sześciu wychodzących z niego symetrycznych ulic. Całość została zaprojektowana w sposób perfekcyjny. Główne ulice miasta mają taką samą długość i szerokość. Na końcu ulic znajdują się bramy wjazdowe do miasta. Całość miasta otoczona jest murem i obwałowaniami w kształcie gwiazdy. Z powietrza miasto przypomina płatek śniegu!
Przez 200 lat miasto pozostawało pod panowaniem Republiki Weneckiej. Później wpadło w ręce Napoleona, który urzeczony pięknem Palmanova postanowił je dostosować do XIX-wiecznych standardów sztuki wojennej. Obecnie, ze względu na unikalną i kompletnie niezmienioną od setek lat formę, miasto znajduje się na liście UNESCO.
Na nocleg zajedziemy do małego, sympatycznego miasteczka – Cervignano del Friuli
Dzień 7 Cervignano del Friuli – Grado 30 km,
Dzisiaj krótki i płaski etap – da nam czas rozkoszować się kąpielą w Adriatyku na koniec naszych rowerowych zmagań, jak również zwiedzić Grado. Grado przez samych Włochów określane jest mianem „wyspy słońca” i najważniejszej plaży regionu. Mimo, że kilkanaście kilometrów dalej leżą tak znane w Europie: Lido di Jesolo, Caorle, Bibione i Lignano, to właśnie Grado z tej słynnej adriatyckiej piątki jest najbardziej prestiżowym i luksusowym kurortem północnych Włoch. Niezwykle urokliwe, tętniące życiem, wyjątkowo – jak na Włochy – zadbane, z przepiękną architekturą, a przy tym nowoczesne w detalach.
Dzień 8 – Powrót do Polski
Po śniadaniu jeszcze czas wolny – na zakupy lub kąpiel w morzu. Następnie powrót samolotem do Polski.