Sięgając chmur – Karpaty Południowe – Rumunia

Rumunia

2

wyjazd: 2025/08/10

powrót: 2025/08/16

cena: 3590 zł

transport: własny lub bus z Warszawy 600 zł

kondycja:

wolne miejsca: Brak miejsc

Nowość

O wyprawie

Wyprawa dla  lubiących wspinaczki na przełęcze górskie oraz wielokilometrowe  zjazdy pośród pięknych górskich krajobrazów. To również propozycja dla tych, którzy  podjazd wolą pokonać busem, by  następnie delektować się niesamowitym zjazdem. Będziemy jechać, kultowymi wśród cyklistów trasami Karpat Południowych : transfogaraską i transalpiną.

Trasa wyprawy jest pętlą, która prowadzi ze stolicy Transylwanii Sybina przez Góry Fogaraskie na Wołoszczyznę, by następnie przez Góry Parang powrócić ponownie do Siedmiogrodu. Poprowadzona została przez najwyższe przełęcze drogowe w Rumunii: przełęcz Balea (2042 m n.p.m.) oraz przełęcz Urdele (2145 m n.p.m.). Całkowite przewyższenie podczas wyjazdu wynosi ponad 6000 m, co z pewnością stanowi poważne wyzwanie dla każdego rowerzysty, nawet korzystającego z roweru elektrycznego. Niemniej jednak odpowiednie rozplanowanie obciążeń podczas kolejnych dni rowerowych pozwolą na właściwe zregenerowanie sił i przejechanie całej trasy. Ponadto cały czas będzie nam towarzyszył bus techniczny, którym będzie można  przejechać  najbardziej wymagające odcinki trasy. Na tę wyprawę zapraszamy  rowery szosowe, gravel, MTB oraz elektryki

Dystans na rowerze: 370 km; Nawierzchnia: droga asfaltowa 100%

Pilot wycieczki: Artur, e-mail: biuro@viaverde.com.pl

Koncepcja naszego wyjazdu:

  • Bus wyjeżdża wcześnie rano z Polski. Część osób dojeżdża własnym transportem samochodowym.
  • Zakłada codzienne przemieszczanie się na rowerach na odcinkach rzędu 60 – 90 km w asyście busa technicznego, który w razie awarii, przemęczenia etc. służy pomocą. Samochód techniczny wiezie również nasze bagaże – podróżujemy na rowerach wyłącznie z podręcznym bagażem dziennym umieszczonym w zależności od preferencji: w sakwie, torebce lub koszyku na kierownicy, małym plecaku itp.
  • Czas dziennej wycieczki to zazwyczaj od 9.00 do 18.00. Na jazdę na rowerze przeznaczone jest ok 50% z tych 9 godzin. Pozostałe to czas zwiedzania, odpoczynku, relaksu w ładnych miejscach, posiłki.
  • Nie zawsze jest możliwość zjedzenia lunchu w trakcie dnia w barze lub restauracji – czasami muszą wystarczyć zakupy sklepowe i posiłek na polanie/łące.

Co warto jeszcze wiedzieć? <>

Warunki

Cena wycieczki obejmuje:

  • noclegi w pensjonatach B&B, hotelach klasy turystycznej lub hostelach w pokojach 2-4-osobowych.
  • śniadania
  • opiekę przewodnika
  • asystę samochodu technicznego przez cały czas trwania wycieczki
  • przewóz bagaży na trasie
  • przewóz rowerów z Polski
  • ubezpieczenie KL, NNW i OC

Cena wycieczki NIE obejmuje:

  • posiłków w trakcie dnia i wieczorem (min. 50 EURO dziennie)
  • biletów wstępu do muzeów i kosztów dodatkowych atrakcji
  • dodatkowego ubezpieczenie KIT Bezpieczne Rezerwacje

Atrakcje

  • Zabytki Sybina (starówka, bazyliki katolicka i prawosławna, most kłamców, „oczy miasta”)
  • Warowne kościoły w Cisnadioara i Heltau
  • Trasa Transfogaraska z przełęczą Balea (2042 m n.p.m.)
  • Zapory wodne Vidraru oraz Tau. Śródgórskie jeziora zaporowe.
  • Monastyr Hurezi (lista UNESCO)
  • Transalpina – najwyżej położona droga w Rumuni. Przełęcz Urdele (2145 m n.p.m.)

Program podróży

Dzień 1: Przejazd z Polski do Sybin, Rumunia, nocleg

Dzień 2: Sybin – Cartisoara ok. 70 km, 570 hm

Dzień aklimatyzacyjny przeznaczony na rozjeżdżenie się przed jutrzejszą wspinaczką. Po porannym zwiedzaniu Sybina, przejazd urokliwymi miasteczkami i wsiami u podnóża Gór Fogaraskich, połączony z zwiedzaniem skansenu budownictwa drewnianego i charakterystycznych dla Siedmiogrodu, kościołów warownych.

Dzień 3: Cartisoara – Lacul Balea – przełęcz Balea (2 042 m n.p.m.) – Jezioro Vidraru – Poiana Mucenicului. Dystans: ok. 85 km, ­2150 hm

Dzisiaj prawdziwe wyzwanie. Każdy uczestnik indywidualnie będzie się zmagał z podjazdem (prawie 2000 metrów różnicy wzniesień) oraz z własnymi słabościami. Czeka nas czterogodzinna wspinaczka (ok. 35 km) kultową trasą transfogaraską na przełęcz Balea. Osobom  niegustująccym w długich podjazdach proponujemy transfer busem. Później już tylko 40 kilometrowy zjazd do jeziora zaporowego Lacul Vidraru i następnie na miejsce noclegu. Wartością dodaną trasy mogą być emocje związane z mijaniem na trasie niedźwiedzi brunatnych.

Dzień 4: Poiana Mucenicului – Ramnicu Valcea. Dystans: ok. 60 km, ­ 530 hm

Dzisiaj dzień zdecydowanie regeneracyjny. Poza trzema krótkimi podjazdami, będzie to głównie rekreacyjny zjazd z pięknymi widokami do miejscowości Ramnicu Valcea, gdzie zjemy lunch. Popołudniu transfer busami do Novaci, miejsca naszego kolejnego noclegu. Po drodze odwiedzimy jeden z najcenniejszych zabytków Wołoszczyzny, wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO, prawosławny monastyr w Hurezi.

Dzień 5: Novaci – Obârşia Lotrului – Petrila ok. 70 km, ­ 2020 hm

Dzisiaj podejmujemy finałowe wyzwanie. Do zdobycia mamy przełęcz Urdele (2145 m n.p.m) na trasie Transalpina, najwyżej położony punkt na naszej wyprawie. Ponownie prawie czterogodzinna wspinaczka podczas której, każdy z nas z pewnością pozna granice swoich możliwości. W opcji  rekreacyjnej zdobywamy przełęcz busem. Po odzyskaniu sił za sprawą lunchu, opuścimy na moment Transalpinę i zjedziemy na nocleg w okolice miejscowości Petrila.

Dzień 6 : Obârşia Lotrului – Sebes. Dystans: ok. 90 km, ­ 760 hm

Na początek dnia transer busem z rowerami do miejsca, gdzie opuściliśmy wczoraj Transalpinę. Rozpoczynamy niewielkim podjazdem, aby później już tylko delektować się (całkowicie zasłużenie) pięknymi widokami i, co wydaje się nieprawdopodobne, prawie 70 kilometrowym zjazdem do miejscowości Sebes. Tam zakończymy nasze zmagania. Wieczorem przejazd kierowców po samochody do Sybina a następnie kolacja z podsumowaniem wyjazdu.

Dzień 7: Powrót do Polski

Mapa